בפולסטאר 2 פגשתי לראשונה בתערוכת ז'נבה 2019. לא עברה שנה, עברו שלוש שנים וחצי, והנה אנו נפגשים שוב, הפעם במרכז תל אביב.

אז היה מדובר בדגם לקראת ייצור, כעת מדובר ברכב המוצע למכירה בישראל – על כל הגרסאות שלו, והוא גם זומן לנו לנהיגת התרשמות קצרה. ממש קצרה, אבל כזו המספיקה לטעימה ראשונה.

בסיס ליציאה
פולסטאר, שיסודותיה בקבוצת מרוצים מ-1996, החלה לפעול עם וולוו ב-1998 בשם זה, יצרה גרסאות מוכוונות מרוצים של דגמי היצרנית השבדית, נרכשה על-ידי וולוו ב-2015 כדי שתהיה חטיבת הביצועים שלה, הוכרזה כמותג עצמאי המכוון לחשמל ב-2017, והונפקה כחברה ציבורית בקיץ השנה.

פולסטאר 2 – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
פולסטאר 1 | צילום: יצרן

וולוו, הבעלים של פולסטאר, היא מאז 2010 חלק מתאגיד ג'ילי הכולל כיום כעשרה מותגים ופועל בשת"פ עם מרצדס. פולסטאר 1, רכב היברידי-נטען במבנה קופה הוצג ב-2017 וייצורו החל ב-2018. פולסטאר 2, ששיווקו החל כעת, הוא משפחתית חשמלית, ובימים אלה הוכרז פולסטאר 3, פנאי-קופה חשמלי.

הדגם כמו המותג יצא לדרכו בסין, אבל המטה בשבדיה, חטיבת הפיתוח בבריטניה, ובקרוב יחל הייצור שלו גם בארה"ב, במפעל של וולוו בדרום קרולינה.

פולסטאר 2 – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: רונן טופלברג

מידע ראשוני
פולסטאר 2 מוצעת עם מנוע אחורי אחד של 231 כ"ס ושתי סוללות לבחירה – 69 קוט"ש ב-255,000 שקלים או 78 קוט"ש ב-275,000 שקלים – שני מנועים להספק של 408 כ"ס והנעה כפולה עם הסוללה החזקה יותר ב-295,000 שקלים, וגרסת ביצועים עם 476 כ"ס העולה 335,000 שקלים. אנחנו התרשמנו מגרסת ההנעה הכפולה הרגילה.

מקורות השראה
"יושב ראש פולסטאר, תומס אינגנלאת', הוא מעצב, והדבר מדגיש את חשיבות העיצוב אצלנו", מציינים אנשי המותג שהגיעו לארץ כדי לערוך אירוע יוצא דופן, הדומה להשקה בין-לאומית.

פולסטאר 2 – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: רונן טופלברג

ואכן, ה-2 נראית מיוחדת ומושכת, והעובדה שהשוודים בחרו ליצור את הרכב עם שבכה בהחלט מעשירה את העיצוב. זו מכונית שמצליחה לשלב היטב בין מבנה סדאן משפחתית (למרות הדלת חמישית), הופעה ספורטיבית לא רעשנית וקווים שוודיים חסונים המזכירים במשהו את וולוו. ובהקשר זה, הדגם החל את דרכו ב-2016 כמכונית התצוגה 40.2 של וולוו.

"פולסטאר 2 באמת החלה כמכונית תצוגה של וולוו", אומרת ביאטריס סימונסן, ראש המוצר שהצטרפה לשיחה איתנו דרך הרשת, "אבל באותו זמן היא לא התאימה להם (לוולוו; א.ש) ולנו כן.

פולסטאר 2 – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: רונן טופלברג

תומס (אינגנלאת'; א.ש) אמר שזו אחת מנקודות ההתחלה החשובות שלנו. התחלנו לעבוד עליה כדי להפוך אותה מוולוו לפולסטאר. כך למשל שינינו את תאורת החזית עם תרגום צר יותר לפטישו של תור, ומרכיב זה יתעדכן בעתיד. זו אבן דרך גם כי זו הייתה פולסטאר חשמלית ראשונה, ומכאן הכל יהיה חשמלי".

מפגש אינטימי
מושב הנהג, כיאה לרכב שמוצאו בוולוו, נוח, והאווירה המתקבלת בתוך הרכב אינטימית. סביבת הנהג ב-2 כאילו ועוטפת את הנהג, גם בגלל שהמכונית אינה רחבה, גם בגלל  הקונסולה הגבוהה והנאה שבין המושבים. כמו מרכיבים אחרים בסביבת הנהג, אפילו תא הכפפות, חומרי הפלסטיק נוקשים ואלה אינם הולמים רכב יוקרתי.

פולסטאר 2 – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: רונן טופלברג

סביבת הנהג עדכנית מאוד, גם אם מרכיבים רבים כמו סביבת הבורר או המחוונים המוקרנים מוכרים מ-XC40. חלקים אחרים עושים צעד קדימה, אך ממשיכים באותה דרך של "לא נטריד את הנהג בשפע מוגזם של אפשריות". אפילו היעדר הכיסוי לגג הזכוכית מוכר, כאן מ-C40 – ולארץ זה לא מתאים. בנוסף, בפולסטאר בחרו למקם את פתחי האוויר המרכזיים בחלק האופקי של סביבת הנהג ולא האנכי, כאילו ומופנים מעלה ולא לפנים, וזה עלול להפריע; נבדוק זאת במבחן המלא.

פולסטאר 2 – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: רונן טופלברג

גם מאחור אינטימי משהו, גם שם בגלל הרוחב. עם זאת, המרחב טוב ממה שנראה תחילה ומרווח הרגליים טוב. ברצפה במרכז הגבהה של "מנהרת הינע" וזו תפריע לנוסע במרכז. השבדים אומרים כי "ניצלנו אותה לסוללות במקום למקם אותן מתחת לרצפה, ואז להגביה אותה מה שהיה מפריע לכל שלושת הנוסעים". תפעול דלת תא המטען חשמלי, ולזה מבנה מעניין הכולל מחיצה מתרוממת.  

התנסות קינטית
את ההיכרות הקצרה עם פולסטאר 2 אנחנו פותחים עם גרסת ההנעה הכפולה הרגילה. כמו ב-XC40, שילוב ל-D והרכב מונע. עם 408 כ"ס מדובר ברכב בעל ביצועים מצוינים (4.7 ש' ל-100 קמ"ש), והרכב הזה יכול להגיע בקלות למהירויות ממש גבוהות; בניגוד לוולוו, שכל דגמיה מוגבלים ל-180 קמ"ש, המהירות המרבית כאן היא 205 קמ"ש.

פולסטאר 2 – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: רונן טופלברג

הפעולה השקטה מאוד של המנוע, למעט בזמן הפעלת מערכת הקירור, הדגישה את רעשי הרוח. לפולסטאר 2, בשונה מאשר בוולוו הקרוב, שתי רמות של בלימה רגנרטיבית, וזה טוב. ניתן גם לשלב פונקציית זחילה כמו בתיבה אוטומטית וזו מסייעת בחניות.

הטווח הרשמי הוא 480 ק"מ, והמכונית הותנעה כאשר הטווח שהוצג היה 380 ק"מ. בנהיגה בקצב התנועה בכבישים מהירים נרשם ממוצע צריכה של 4.7 ק"מ/קוט"ש, מה שמתורגם לטווח של כ-350-360 ק"מ. שילוב של נהיגה מהירה ותוואי מכביד ביום הלוהט הביא לצריכה גבוהה יותר של 4 ק"מ/קוט"ש ולטווח של 300 ק"מ. 

פולסטאר 2 – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: רונן טופלברג

הסיבה שלחצנו על המצערת, מעבר לחובה המקצועית וכולי, היא התחושה שהמכונית יכולה לגרום לנהג לחייך בהנאה. מרכז הגובה הנמוך יותר ברכב חשמלי מורגש דרך תגובה נחושה להפניית ההגה, בשעה שרכינת המרכב מינימלית.

ביציאה מפנייה ניתן לחוש כיצד הרכב שואף להרחיב את הקו למחוזות תת ההיגוי, לפני שכוח רב יותר מועבר לאחור להידוק קו הפנייה ואפילו לפסיעה מהנה. היא יודעת להתנהג.

פולסטאר 2 – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: רונן טופלברג

ל-2 מתלים בכיול ספורטיבי, הם אינם רכים ומעבר על שיבושים בהחלט מורגש. עם זאת, הבולמים פועלים היטב תחת עומס, כך שגם אם השיבוש אינו מגוהץ לחלוטין הוא בכל זאת מטופל. פעולת המתלים והבולמים שקטה.

המתלים, כאשר עוברים על כביש גלי מחוץ לעיר, אינם מונעים לחלוטין תזוזה גדולה מהצפוי כלפי מעלה. הבלמים, כמו בדגמים חשמליים רבים מאוד, לוקים בדיוק ובלימה של ממש מחייבת מאמץ.

פולסטאר 2 – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: רונן טופלברג

טעימה ראשונה
זו הייתה טעימה ראשונה מפולסטאר 2, אבל היא בהחלט יצרה טעם של עוד. גם בהתנסות הקצרה נראה שפולסטאר 2 משלבת מראה מושך, אווירה ואופי ומביאה אותם לזירה החשמלית בהצלחה רבה, גם אם הטווח כאן אינו יוצא דופן.

הדובדבן בקצפת של הדגם החשמלי המוצלח הזה, הכולל אבזור מאוד עשיר ומציע ביצועים משובחים – הוא המחיר התחרותי: 295,000 שקלים לגרסה החזקה שבחנו.

פולסטאר 2 – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: רונן טופלברג